Intensiivseminar “Popmuusika analüüs: teooria, meetod, praktika”

Intensiivseminar

“Popmuusika analüüs: teooria, meetod, praktika”
3.-6. märts 2015, EMTA

Prof. Philip Tagg, Leeds Becketti Ülikool ja Salfordi Ülikool, UK

Kaire Maimets-Volt, EMTA

Seminar toimub Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias (Tallinn, Tatari 13)

Lisaks loengutele on intensiivseminaris olulisel kohal grupitöö praktikumid.

Seminar toimub inglise keeles.

Seminar on mõeldud NII muusika(haridus)taustaga KUI ilma muusika(haridus)taustata osalejatele.

Registreerumistähtaeg: 25. veebruar 2015, palume edastada oma osalemissoov e-posti aadressile dolgopolova.a@gmail.com. Kohtade arv on piiratud!

Ainepunkte – 3 EAP

PÕHIÕPPEJÕUD: Philip Tagg (Leeds Becketti Ülikool ja Salfordi Ülikool, UK); assisteeriv õppejõud: Kaire Maimets-Volt (EMTA).

PHILIP TAGG (sünd 1944) on briti muusikateadlane, kes on avaldanud mitmeid mõjukaid raamatuid popmuusika ja muusikasemiootika vallas. Tagg on Rahvusvahelise Popmuusika Uuringute Assotsiatsiooni (International Association for the Study of Popular Music, IASPM) asutajaliige. Ta on õpetanud kursusi popmuusika analüüsist, popmuusika ajaloost, ning muusikast filmis, TV-s ja mujal massimeedias aastail 1977–1991 Göteborgi Ülikooli muusikateaduse osakonnas, 1993–2002 Liverpooli Ülikooli popmuusika instituudis (Institute of Popular Music, IPM) ja 2002–2009 Montréali Ülikooli muusikaosakonnas ning pidanud neil teemadel intensiivseminare mitmel pool Euroopas, Põhja- ja Lõuna-Ameerikas ja Austraalias. Aastal 2010 läks Tagg pensionile, naasis elama Inglismaale ja on praegu külalisprofessorina seotud Leeds Becketti ja Salfordi ülikooliga.

SISUTUTVUSTUS: Intensiivseminaris tegeletakse popmuusika semiootilise analüüsi teooria, metodoloogia ja praktikaga. Arendatakse popmuusika teadlikku kuulamisoskust; vaadeldakse, mil moel on muusika struktuurilised omadused seotud selle erinevate psühholoogiliste, ühiskondlike, kultuuriliste ja ideoloogiliste väljenduste ja kasutustega; julgustatakse ka mitte-muusika(haridus)taustaga osalejaid muusikast mõtlema ja muusikat mõtestama; õpetatakse isiklikke muusikaelamusi suhestama üldisemate (pop)muusikast mõtlemise suundadega. Analüüsiprotsessis rõhutatakse mittenoodistatavate muusikaliste väljendusvahendite rolli ning (tava)kuulajareaktsioonide arvestamise tähtsust selle mõistmisel, “miks ja kuidas muusika mida kellele millise mõjuga vahendab”.

Igal osalejal palutakse analüüsimiseks mp3 failina (näiteks USB-mälupulgal või nutitelefonis/iPodis/tahvelarvutis/laptopis Bluetoothiga õppejõu arvutisse ümber tõstetaval kujul) kaasa võtta muusikapala, mida nad sooviksid seminaris lähemalt analüüsida. See võib olla mistahes stiilis ja žanris laul, filmimuusikaline teema, telesarja tunnusmeloodia jne, mis neid mingil moel paelub (mis neile parasjagu väga meeldib, mida nad vihkavad, mis neil “kummitab” jne) ja mille kohta nad sooviksid rohkem teada saada. Kui osalejaid on rohkelt, tehakse kaasavõetud muusikapaladest analüüsimiseks koha peal valik.

Programm:

Teisipäev, 3. märts ruum C-105
10:00-10:15 Seminari avamine
10:15-11:00 Avalik loeng: “Introduction to a musicology that integrates the
sounds of music into the study of culture and society”
11:00-12:00 Avalik loeng: Theory and method 1
12:00-13:00 Avalik loeng: Theory and method 2.
13:00-14:00 Lõuna
14:00-16:00 Sample analyses.Seminar: Collectively deciding which “tunes” to analyse
during the seminars (1 min extract prepared by every individual)
16:00-17:00 Seminar: Plenary feedback groups 1 and 2 (of 8)

Kolmapäev, 4. märts ruum C-105
10:00-13:00 Seminar: Plenary feedback groups 3, 4, 5, 6 (of 8)
13:00-14:00 Lõuna

14:00-15:00 Seminar: Plenary feedback groups 7, 8 (of 8).

15:00-15.15 Kohvipaus

15:15-17:00 Grupitöö: mapping of PMFCs, IOCM search,

assessing plenary feedback, contextualisation, etc.

Neljapäev, 5. märts ruum C-105
10:00-11:00 Seminar: Discussion of issues arising from group work
11:00-13:00 Grupitöö: mapping of PMFCs, IOCM search,
assessing plenary feedback, contextualisation, etc.
13:00-14:00 Lõuna
14:00-15:00 Lõuna: Theoretical feedback on issues arising from group work
15:00-17:00 Kokkuvõttev grupitöö. Preparation for final presentations.

Reede, 6. märts NB! ruum A-402
10:00-13:00 Seminar: Final presentation groups 1-4 with discussion + feedback
13:00-14:00 Lõuna
14:00-16:30 Seminar: Final presentation groups 5-8 with discussion + feedback
16:30-17:00 Kokkuvõtted

Seminari eel tuleb läbi lugeda järgmised peatükid raamatust

Tagg, Philip (2013). Music’s Meanings. A Modern Musicology for Non-Musos. New York, Huddersfield: The Mass Media Music Scholars’ Press (MMMSP).

Eessõna, lk 1-34

Ptk 6, “Intersubjectivity” (lk 195-228)

Ptk 7, “Interobjectivity” (lk 229-261)

Seminari käigus loetakse osaliselt peatükke 10 (“Vocal persona”) ja 13 (“A simple sign typology”).

Raamat “Music’s Meanings” on kättesaadav EMTA raamatukogus ja TÜ filosoofia ja semiootika instituudi raamatukogus ning see tehakse registreerunutele kättesaadavaks ka .pdf-failina.

Intensiivseminari viimasel päeval esitlevad osalejad kolleegidele grupitöö-praktikumis sooritatud analüüsi tulemusi.

Ainepunktide saamiseks tuleb gruppidel analüüsitulemused vormistada kirjaliku tööna kahe nädala jooksul pärast seminari lõppu.

Seminari töökeeleks on inglise keel. Osavõtutasu ei ole. KTKDK liikmete majutuse ja toitlustuse kulud hüvitab korraldaja. Täpsem info majutuse, toitlustamise ja transpordi osas antakse e-posti teel pärast Teie seminaris osalemise kinnitamist.

Täiendav info:
Aleksandra Dolgopolova, KTKDK koordinaator
dolgopolova.a@gmail.com

Seminari toetab Euroopa Liidu Sotsiaalfond.

Tagasi